Kindvolgsysteem
Bij Kindercentrum Het Zonnetje volgen we ieder kind in zijn/haar ontwikkeling. We documenteren de dagelijkse bezigheden van het kind doormiddel van tekst en foto’s zodat we zicht hebben op de voorkeuren, het welbevinden en betrokkenheid en de ontwikkeling van ieder kind.
De ontwikkeling van het kind wordt gevolgd en vastgelegd in het kindvolgsysteem van Kidsadmin. De observaties en het invullen van het kindvolgsysteem vinden twee keer per jaar plaats. Dit is een digitaal kindvolgsysteem, waarmee de ontwikkelingsdoelen en VVE-doelen (oftewel SLO doelen) geregistreerd worden. Van ieder kind is een kind dossier aanwezig. Hierin staan de gegevens van het kind, observaties, de ontwikkeldoelen en actiepunten beschreven. Deze gegevens zijn belangrijk voor de overdracht naar de basisschool of wanneer een kind naar een andere kinderopvang gaat.
Dit wordt overgedragen door de mentor naar de betreffende basisschool in de vorm van een overdrachtsformulier, eventueel aangevuld met observatiegegevens. Kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte of die geïndiceerd zijn als doelgroepkind worden middels een warme overdracht aan de betreffende school overgedragen, wat betekent dat de mentor een mondelinge toelichting geeft bij de formulieren en verslagen. Het overdrachtsformulier wordt uitgeprint en aan de ouders meegegeven. De opvang bewaart de observatielijsten en bijbehorende gegevens nog 1 jaar, daarna worden deze vernietigd. De overdracht van gegevens, de warme overdracht en het bewaren van de gegevens gebeurt alleen met instemming van de ouders.
Wanneer kinderen 2 maanden bij de opvang zijn, worden zij voor het eerst geobserveerd. Daarna wordt een kind ieder half jaar geobserveerd. Tijdens de contactavonden, die gekoppeld zijn aan de observaties, wordt SLO-doelen met ouders besproken.
Ouderapp en -portaal Kidsadmin
Kindercentrum het Zonnetje werkt met een ouderportaal en een ouderapp van kidsadmin. In het ouderportaal kunt u alle informatie en gegevens van u en van uw kind terugvinden. We vragen u om alle gegevens te controleren, te verbeteren en ontbrekende gegevens aan te vullen.
Via het portaal kunt u extra opvang aanvragen, dagen ruilen of afmelden bij ziekte en rechtstreeks met de medewerkers chatten.
Via de volgende link opent u het ouderportaal: https://portaal.novict.nl/xhimxpTvzWw/login/
Via Google Play of Apple Store Online kan de ouderapp Kidsadmin ouderportaal geïnstalleerd worden op een telefoon.