Reggio Emilia
De pedagogiek van Reggio Emilia is een praktijkpedagogiek, het gaat uit van een kindbeeld die in de eigen praktijk op de eigen manier invulling krijgt. Het kindbeeld volgens Loris Malaguzzi is: “Een rijk, nieuwsgierig, leergierig en creatief kind dat uit is op communicatie met kinderen onderling, met de begeleiders, met ruimte en materialen.” De wijze waarop we de kinderen begeleiden en stimuleren wordt is gebaseerd op de volgende principes:
Het competente kind: We vertrouwen erop dat kinderen alles in huis hebben om zichzelf en de wereld te leren kennen; dat kinderen competent zijn.
Honderd talen: Tijdens een activiteit doen kinderen ervaringen op, ze geven met taal (in woorden of gebaren) aan waar ze mee bezig zijn. Het kind heeft honderd talen, vertelt het gedicht van Loris Malaguzzi ons.
De drie pedagogen:
- Het kind
- De volwassene
- De ruimte
Kinderen leren van elkaar, hun omgeving en de volwassene als begeleider. Dit betekent dat de omgeving en aangeboden materialen kinderen de ruimte geven om op onderzoek te gaan. En daar hoort 'vies’ worden bij.
Emmi Pikler
Naast de pedagogiek van Reggio Emilia werken we vanuit de visie van Emmi Pikler. We maken bewuste keuzes met betrekking tot de verzorgingsmomenten, het speelgoed aanbod en de vrije bewegingsruimte. We geven kinderen letterlijk de ruimte zich te ontwikkelen. Van de Hongaarse- Oostenrijkse kinderarts Emmi Pikler hanteren we de volgende principes:
Respectvolle verzorging: We hechten veel waarde aan een zorgvuldige, aandachtige fysieke verzorging van het kind.
Vrije bewegingsruimte: Kinderen zijn niet alleen actief bezig met volwassene zij hebben de ruimte en tijd nodig waarin zij vrij kunnen bewegen.
Vanuit het gedachtengoed van Emmi Pikler is veel aandacht voor de sensomotorische ontwikkeling. “Passief speelgoed leidt tot een actief kind”. Speelgoed, wat uit zichzelf niets doet en tot leven komt in handen en/of voeten van een kind, bevordert de concentratie en dus mogelijkheid tot ontwikkelen. Zo vind je op elke groep minimaal één rode zakdoek terug en veel ‘loose parts’ spullen. Deze staan als symbool voor het passieve speelgoed wat kinderen uitdaagt tot creatief spel van een actief kind.
De basis van ‘Het Zonnetje’ bestaat uit 2 visies (Reggio Emilia, Emmi Pikler) vanuit beide visies zijn 3 pijlers oftewel ‘zonnetjes’ geformuleerd;
- Kind
Kijken naar het kind, wat heeft dit kind nodig,
Zo dicht mogelijk bij het kind staan, dat geeft kinderen een veilig gevoel, zelfredzaamheid, (gerichte) voorstellen, kijken met behulp van documentatie.
- Communicatie
Korte lijntjes en persoonlijk contact, spontaniteit, laagdrempelig contact en een open relatie met ouders, respect naar volwassen en kinderen
- Natuur en onderzoek
Voorstellen aanbieden zowel binnen als buiten. Wat binnen, kan buiten ook en buiten naar binnen halen. Volgen van processen.
Op onderzoek gaan passend voor de leeftijd van de doelgroep. Doormiddel van een onderzoeksformulier aangevuld met ideeën die in het proces naar voren komen.
Het algemeen pedagogisch klimaat
De pedagogisch professionals bieden de kinderen een plek waar zij zich veilig en geborgen voelen. Waar ze met vriendjes en vriendinnetjes spelen en zich kunnen ontwikkelen en ontplooien.
De pedagogisch professionals vormen samen een gemotiveerd team dat open staat voor nieuwe invalshoeken, ervaringen en ontdekkingen. Een team dat het volgende uitstraalt:
Belangstelling en betrokkenheid, om goed op de behoefte en het ontwikkelingsniveau van het kind te kunnen in spelen;
Gericht bouwend aan een relatie met ieder kind zodat het zich veilig en vertrouwd voelt;
Acceptatie en respect, waarbij het kind zichzelf mag en kan zijn, dus ook fouten mag maken en nieuwe oplossingen vindt;
Rust, zodat het kind de tijd krijgt om dingen in eigen tempo te kunnen doen;
Gezelligheid, waardoor er een prettige sfeer heerst.